Vanliga frågor


Vi vill ge bästa möjliga kundservice.

Om du har några frågor till BabySam är du alltid välkommen att kontakta oss.

Vi strävar efter att besvara alla förfrågningar så snabbt som möjligt.


Kundklubb

Vad har ni för medlemsförmåner?

  • Exklusiva medlemserbjudanden
  • Förtur till kampanjer
  • VIP-event
  • Kostnadsfri barnvagnservice en gång/år*

* 'Gäller endast i butik. Gäller endast barnvagn köpt på BabySam.

  • Hur blir jag medlem?
    Du kan bli medlem i Klubb BabySam på två olika sätt. Befinner du dig i butik är du välkommen fram till kassan – där hjälper personalen till med att registrera dig. Vistas du på vår hemsida kan du enkelt registrera dig  här.

Betalning & faktura


Följande betalningsalternativ finns på BabySam.se:         

  • Swish
  • Klarna
  • Visa
  • Mastercard
  • Visa Electron
  • Maestro
  • Apple Pay
  • Google Pay
  • American Express
  • JCB
  • Diners Club
  • Resurs Bank


Du kan förkorta processen genom att kontakta din bank och visa dokumentation för avbokningen. Dokumentationen kan skickas till oss för vidare hantering.

Det tillkommer inga avgifter vid betalning med ovanstående metoder.

För att motverka kreditkortsbedrägerier kan du vid kortbetalning bli ombedd att verifiera köpet via BankID. Vi rekommenderar BankID-appen. Vid betalning med Swish undviks denna extra kontroll.

Vid misstanke om kortbedrägeri kan BabySam AB kräva betalning via banköverföring.

Reservation av belopp på internationella betalkort

Om du betalar med ett internationellt betalkort reserveras beloppet omedelbart och kvarstår tills:

1. Vi drar beloppet i samband med att varan skickas,

eller

2. Pengarna frigörs enligt överenskommelse med din kortutgivare.

Vid avbokning eller återbetalning varierar tiden för frigöring av reservationen beroende på korttyp:       

Mastercard: Upp till 30 dagar (vanligtvis cirka 10 dagar). VISA: 1–3 arbetsdagar.


Order & Beställning


  • Kan jag göra ändringar i min order?


Vi rekommenderar alltid att kontrollera sin order innan man genomför beställningen så att produkter, leveransadress, kontaktuppgifter och eventuella rabatter stämmer.

I vissa fall kan vi hinna annullera en produkt eller order om det inte stämmer, men vi kan inte byta ut produkten eller ändra storlek på en produkt.  



  • Vad menas med prismatchning?


Prismatchning gäller på alla barnvagnar och bilbarnstolar i vårt ordinarie sortiment och förutsätter att jämförelseprodukten är av exakt samma modell, färg och årsmodell samt finns tillgänglig i lager hos annan återförsäljare för direktleverans.

 Vid nyttjande av prismatchning i vår webbutik vänligen kontakta oss innan köp via vårt kontaktformulär så hjälper vi dig. Vi prismatchar ej efter att varan skickats från vårt lager.  

Med vår prismatchning avser det att om du kan uppvisa ett lägre pris på en barnvagn eller bilbarnstol vi säljer hos en annan svensk återförsäljare så får du samma pris hos oss.

Detta gäller alla typer av erbjudanden, kampanjer och giltiga rabattkoder - dock ej eventuell konkursutförsäljning, giveaway, först till kvarn-pris eller annonsutskick på begränsat parti där vi inte kan garantera en konkurrents lagersaldo.

Prismatchning gäller mot både fysiska butiker och nätbutiker förutsatt att vi har god möjlighet utan större ansträngning att kontrollera att priset stämmer. Vi matchar inte priset mot utländska återförsäljare, även om de visas på svenska prisjämförelsesiter.



  • Hur reserverar jag en vara i butik?


För att lägga beställning på vara som finns i lager i våra fysiska butiker väljer du alternativet "Hämta i butik" och väljer därefter önskad butik i varukorgen. Observera att du endast kan göra detta val om varan finns i lager hos den valda butiken.  

Vid genomförd beställning skickas en förfrågan till butiken och du kommer sedan att få ett SMS när din beställning är redo att hämtas i butik.



  • Hur länge har jag ångerrätt?


​​​​​​​Vår målsättning är att du ska bli nöjd med den vara eller de varor du köper hos oss!

Handlar du från Babysam har du därför enligt distans- och hemförsäljningslagen rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från att du har tagit emot den.

Vi ber dig observera att det inte betraktas som ett nyttjande av ångerrätten att inte hämta ut ett paket eller att inte ta emot en leverans.

Om du har lagt en felaktig order och önskar annullera denna innan den skickas från oss, vänligen ta kontakt med vår kundtjänst via chatt eller kontaktformulär för att se om detta är möjligt.  Detta beroende på hur långt ordern kommit i hanteringen hos vår Logistikavdelning.  



  • Jag har inte fått någon orderbekräftelse


Om du inte fått en orderbekräftelse beror detta på att du troligen har angivit fel e-postadress vid beställningstillfället, alternativt att vår orderbekräftelse hamnat i skräpposten.  

Kontakta gärna oss via kontaktformulär med namn, telefonnummer eller liknande e-postadress så hjälper vi dig att se till att din orderbekräftelse kommer rätt.



  • Har ni förlossningsgaranti?


Ja. Vi erbjuder förlossningsgaranti på alla våra produkter. Det innebär att du kan lämna tillbaka dina köpta varor till oss om något under din graviditet, eller upp till 4 veckor efter din förlossning, inte skulle gå bra. Monterad barnvagn kan också lämnas tillbaka om den inte är körd eller använd utomhus. Vid nyttjande av förlossningsgarantin ska varorna returneras till oss i nyskick och inom rimlig tid. Vi ser gärna att kontakt med oss gällande retur vid förlossningsgaranti sker inom en månad från det inträffade.

Vid nyttjande av förlossningsgaranti vid köp online hos BabySam.se står BabySam för kostnader för returfrakt om fraktanvisning har skett på korrekt sätt. Tänk på att om ni skickar tillbaka varor så ska de vara i originalemballage så att de inte kan ta skada av frakten och behöver returneras på samma sätt och i samma skick som när varorna levererades, inkluderat emballage.  

Hur länge erbjuder ni öppet köp? Du har öppet köp inom 365 dagar från att du mottagit varan, förutsatt att du inte använt varan och att den returneras i oskadat skick samt i originalemballage. Vi kan, om produkten ej finns i vårt sortiment längre, neka en retur av varan. Observera att särskilda bestämmelser gäller vid säkerhetsprodukter såsom vid barnvagnar, bilbarnstolar. I detta fall tillämpas ångerrätten på 14 dagar från det att du mottagit din beställning.  För fullständiga villkor, läs vidare här.



  • Finns produkten i lager?


Det beror på vilken av symbolerna som visas bredvid artikeln när du lägger din beställning.

Vid grön prick innebär detta att varan finns i lager för omgående leverans. *

Vid gul prick så finns varan ännu inte i lager, vanligtvis ligger leveranstiden på denna typ av vara på 3–14 arbetsdagar från det att du lagt din beställning. 

Vid röd prick så är varan slut i lager.

  För lagersaldo i våra fysiska butiker får du snabbast svar genom att ta kontakt direkt med butiken ifråga på  020-140 46 00.

*Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning.  


Köpvillkor För att läsa våra fullständiga köpvillkor kan du klicka här.



  • Hur lägger jag en beställning på BabySam.se?


Vi kan tyvärr inte lägga en beställning åt dig, men under våra öppettider är du varmt välkommen att kontakta oss via mejl eller vårt kontaktformulär så guidar vi dig gärna gällande hur du går tillväga för att lägga en beställning.  



  • Varför syns inte rabatten i kassan?


Om du i kassan ser att rabattkoden legat som aktiv, men ingen rabatt är dragen, kan förklaringen vara att de artiklar du vill köpa är exkluderade från rabattkoden.  

Om det är så att produkterna ej är exkluderade - vänligen kontakta vår kundtjänst så hjälper de er vidare.



  • Handla som företag


För att på enklast sätt handla som förskola, offentlig verksamhet eller företag så rekommenderar vi att du som privatperson genomför en order och därefter redovisar utlägget vidare till företaget.



  • Kan ni hjälpa mig med ett försäkringsärende?


Ja, om du har fått en rekvisition för ett försäkringsärende att handla med ber vi dig vända dig till någon av våra fysiska butiker. Vi rekommenderar att ni ringer till butiken för att komma överens om en tid där ni kan gå igenom ärendet då vi måste kunna kontrollera denna mot försäkringsbolaget. Detta gäller vardagar (måndag - fredag), under försäkringsbolagets öppettider.  

Vi kan ej assistera med rekvisitioner över vår e-handels kundtjänst, utan bara i våra butiker.



  • Handla som förskola, landsting eller kommun?


För att på enklast sätt handla som förskola eller offentlig verksamhet så rekommenderar vi att du gör köpet som privatperson och därefter redovisar utlägg för köpet.



Produktfrågor




  • Kan jag få varan monterad?


Vid köp av bilbarnstol och barnvagn från vår e-handel ingår ingen montering, men du kan självklart ta kontakt med vår kundtjänst om det uppstår några frågetecken eller oklarheter i samband med montering. Vi hjälper dig gärna med guidning via vår chatt eller kontaktformulär.  

För frågor gällande montering av barnvagn eller bilbarnstol vid köp i fysisk butik, vänligen kontakta butiken ifråga.  


  • Hur får jag bort repor på min vagn?


Om det är så att du fått färgskrap på ditt chassi så kan det räcka att bara gnugga med våtservetter. Du kan även använda dig av en s.k. fläckborttagare/fläcksuddare, men se till att gnugga försiktigt då denna kan matta ner ytan.

Vid djupare repor och om du har ett svart chassi, kan du använda dig av en Posca-penna och dutta med denna för att reporna ska bli mindre synliga. Vid aluminiumchassi kan det hjälpa att försiktigt putsa med Autosol kromglans.  



  • Min barnvagn gnisslar?


Att en barnvagn gnisslar är väldigt vanligt. Det är oftast väldigt enkelt att åtgärda och har oftast med väderförändringar att göra. 

Vi rekommenderar regelbunden och noggrann rengöring av sin vagn. Viktigt är att kolla i manualen för hur du tar bäst hand om just din vagn då alla varumärken har olika rekommendationer för sina produkter.

Vi rekommenderar att man lossar hjulen från vagnen då och då och tar bort smuts som lätt samlas runt hjulpinne och i hjulhuset. Smuts kan påverka att hjulen på barnvagnen blir mer trögstyrda och kan även orsaka missljud. Smörj/spraya med exempelvis WD-40 eller 5–56.

Vi rekommenderar även att man använder sig av t.ex. silikonspray och sprayar vid de "rörliga" delarna på barnvagnen för att underhålla vagnen och undvika att missljud uppstår. Viktigt är att aldrig använda denna spray på vagnens framhjul!

Skulle problemen, även efter rengöring och smörjning, kvarstå så går det bra att vända sig till vår reklamationsavdelning. Detta gör du genom att fylla i ett reklamationformulär, du kommer till detta genom att trycka på fliken “Kontakt” nedan. Fyll i efterfrågade uppgifter så återkopplar vi i ett mail till dig så snart vi kikat på ditt ärende.  



  • Min liggdel på barnvagnen sitter löst?


Allt fler liggdelsmodeller som tillverkas idag är konstruerade på så vis att det ska finnas viss rörelse i liggdelen. Anledningen till att det blir mer vanligt är för att man strävar efter att få så bra komfort som möjligt för barnet.

Den vanligaste orsaken till att en liggdel annars sitter löst är att den är felmonterad. Därför är det viktigt att man alltid läser manualen som medföljer och kontrollerar så att liggdelen är rätt och ordentligt monterad i sina fästen.

Om det är så att du är osäker på om monteringen är korrekt eller upplever att rörelsen avviker från det normala, är du varmt välkommen att ta kontakt med någon av våra fysiska butiker eller vår kundtjänst så att vi kan kika på detta och göra en bedömning.  



Retur & Reklamation



  • Jag vill returnera en vara


Ibland händer det såklart att man av någon anledning behöver returnera en produkt till oss.

Fyll i vårt kontaktformulär för att begära en retur. Detta hittar du genom att trycka på Kontakt-ikonen nedan. Vi återkommer sedan med en retursedel samt information gällande vår returhantering via mail så snart som möjligt.  

För att din retur ska godkännas måste den returnerade varan vara i väsentligt oförändrat skick. Varan bör förpackas väl, i sin originalförpackning med tillhörande inneremballage och tillsammans med eventuella tillbehör. Alla etiketter ska finnas kvar på varorna. Transportskador på grund av bristfällig emballering debiteras dig som kund. Sätt inga adresslappar direkt på varans förpackning utan lägg originalkartongen i en annan kartong

Vid retur på onlineköp får du själv bekosta returporto. Se priser nedan.


  • 1-4 kg: 59 kr/kolli
  • 5-19 kg: 99 kr/kolli
  • 20 kg och uppåt: 199 kr/kolli
  • Pallpris: 399 kr/pall



Varor köpta online går inte att returnera till fysisk butik, utan måste skickas tillbaka till webblagret.


  • Jag vill reklamera en vara


För att reklamera en vara hos BabySam så fyller du i vårt Kontaktformulär. Detta gäller oavsett om produkten är köpt i vår e-handel eller i någon av våra butiker. Tänk på att välja korrekt inköpsställe.

Du hittar kontaktformuläret genom att trycka på Kontakt-ikonen nedan. För att snabba på hanteringen ber vi dig fylla i så många fält som möjligt.  

Vårt mål är att svara på din förfrågan inom 48 timmar på vardagar (under våra ordinarie öppettider, måndag-fredag klockan 07.00-16.00). Vid hög belastning kan svarstiden komma att bli längre än så, och vi återkommer i ditt ärende så snart vi kan.

Vi tar våra inkomna mail i datumordning, med anledning av detta vänligen undvik att skicka påminnelsemail i samma mailtråd (detta gör att ärendet kommer längre ner i datumordningen).



  • Hur länge har jag reklamationsrätt?


BabySam följer konsumentköplagen vid hantering av en reklamation.

Som konsument har du 3 års reklamationsrätt och du som kund behöver inkomma med reklamationen inom skälig tid.  

Det går endast att reklamera en vara med ett ursprungligt fel. Efter 2 år från inköp ligger det i konsumentens ansvar att kunna påvisa att felet varit ursprungligt.

Vid en eventuell tvist har vi som policy att följa Allmänna reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer.



  • Kan jag returnera en vara köpt online i era fysiska butiker?


Nej, varor köpta online går inte att returnera till fysisk butik, utan måste skickas tillbaka till webblagret.

Har du däremot köpt varan i butik är självklart välkommen att returnera varan i samma butik.



  • Hur lång garanti har jag på min produkt?


Vi säljer samtliga produkter med garanti, tiden varierar beroende på varumärke.

Om du är osäker på om ditt ärende går på garanti eller inte, vänligen ta kontakt med vår kundtjänst genom att fylla i vårt kontaktformulär. Detta hittar du genom att trycka på fliken Kontakt nedan.  



  • Vad kostar det att returnera en vara?


Vid retur på onlineköp får du själv bekosta returporto.

Se priser nedan.


  • 1-4 kg: 59 kr/kolli
  • 5-19 kg: 99 kr/kolli
  • 20 kg och uppåt: 199 kr/kolli
  • Pallpris: 499 kr/pall




  • Hur gör jag ett byte?


Vi hanterar inga byten, du kan däremot begära att få en retursedel för den produkt du vill returnera och istället lägga en ny order eller göra nytt köp på önskad produkt.

Fyll i vårt kontaktformulär för att begära en retursedel. Detta hittar du genom att trycka på Kontakt-ikonen eller svara på frågan nedan.



  • Jag har mottagit fel vara eller saknar en vara i min leverans.


Även om vi alltid försöker göra vårt bästa så händer det tyvärr ibland att vi skickar en produkt som inte överensstämmer med vad du har beställt, eller att en vara saknas.

Om det är så att du gjort en beställning och mottagit en felaktig produkt eller saknar en produkt i din beställning så ber vi dig att kontakta oss via vårt kontaktformulär inom 7 arbetsdagar för att vi så snabbt som möjligt ska kunna hjälpa dig. 

Om det dröjer längre än så, kan det tyvärr vara så att vi inte kan ersätta varan med rätt produkt.

Vid saknad vara ber vi dig att öppna och gå igenom samtliga kartonger, då vår Logistikavdelning försöker samfrakta i den mån det är möjligt.

Kontaktformuläret hittar du genom att trycka på Kontakt-ikonen eller svara på frågan nedan.  Bifoga alltid bild på det som du mottagit om detta upplevs felaktigt, eller om något saknats - bild på öppnade emballage så att vi kan se innehållet i dessa.



  • Min reklamation tar lång tid?


Vårt mål är att svara på din reklamation inom 48 timmar på vardagar.  

Anledningen till att det ibland dröjer längre tid att få svar beror oftast på att vi inväntar svar eller delar från tredje part. Detta kan vara serviceverkstad eller leverantören av produkten som du avser att reklamera.

I normala fall är handläggningstiden på en reklamation från några timmar upp till en vecka. I vissa fall kan hanteringstiden vara längre än så.  

Vi ber er att vänligen inte skriva flera mail i rad i samma mailtråd, då detta gör att svar kan dröja.



  • Har ni mottagit min retur?


Vi behandlar de returer som kommer in till oss löpande och i tur och ordning.

När returen är kontrollerad och allt är godkänt så krediterar vi dig beloppet för produkten. I samband med detta skickas ett mail ut till din e-postadress.

Vi hanterar din retur så snart som möjligt efter att den kommit in till oss. Vid höga volymer är vår målsättning att hantera alla returer inom 14 arbetsdagar från det att de kommit in till oss.  

Vid retur på onlineköp får du själv bekosta returporto.
Se priser nedan.


  • 1-4 kg: 59 kr/kolli
  • 5-19 kg: 99 kr/kolli
  • 20 kg och uppåt: 199 kr/kolli
  • Pallpris: 499 kr/pall




  • Hur hittar jag serienummer på produkten?


För att underlätta och ge oss möjligheten att så snabbt som möjligt behandla en reklamation ber vi dig fylla i produktens serienummer i din reklamation.  Detta brukar ofta efterfrågas från vår leverantör.

Batch/serienumret återfinns på olika ställen beroende på vilken produkt du har handlat.


Barnvagn

På en barnvagn finner du allt som oftast serienumret på chassit där det brukar stå på en liten klisterlapp som sitter på undersidan. Det kan även finnas på sittdel eller liggdel.  

Babyskydd eller Bilbarnstol

På babyskydd och bilbarnstolar så sitter serienumret alltid på undersidan eller ryggen på en klisterlapp/etikett.

Produkt med batterilucka

På produkter med batterilucka hittar man dem oftast vid eller i närheten av batteriluckan eller där man sätter i batterierna.

Möbler

På möbler så finns serienumret i allmänhet alltid på en klisterlapp på möbeln samt på kartongen som du fick till eller i tillhörande manualen. Kika gärna på möbelns baksida eller undersida.

Tygprodukter

På produkter som t.ex. amningskudde, gosedjur eller liknande så finns ibland ett batchnummer på tyglapp eller på tvättrådslappen.



Övriga frågor



  • Varför har BabySam kundtjänst inte ett telefonnummer?


För att så snabbt och effektivt kunna hantera så många ärenden som möjligt har vi valt att inte erbjuda telefonsupport.  

Du kan kontakta oss via e-post där vårt mål är att svara inom 48 timmar på vardagar.  

Gällande kontakt med BabySams butiker så hittar ni kontaktinformation här (besöksadress, växelnummer):Butiker



  • Boka barnvagnsservice i butik


Vid köp av alla barnvagnar som säljs komplett med sittdel och liggdel i någon av våra fysiska butiker ingår ett fritt servicetillfälle. I annat fall tar vi en avgift på 395 kr.

En service görs alltid i mån av tid och tar i normala fall ca 15 minuter att utföra om det inte är kö eller mycket kunder i butiken. Ta gärna kontakt med butiken ifråga och stäm av vilken dag och tid som passar bäst att komma in för att få service utförd.  

Service utförs vanligtvis under vardagar mellan 10.00 och 17.00 - vi har inte möjlighet att utföra detta på annan tid eller på helger. Vi rekommenderar att ni under tiden en service utförs väntar i vår butik.  

Vi utför endast service på barnvagnsmärken där vi är återförsäljare. Vi kan tyvärr inte utföra service på barnvagnar som är väldigt smutsiga eller dåligt skötta.



  • Säljer ni presentkort?


Vi säljer för närvarande inga presentkort i vår e-handel. Våra fysiska butiker har presentkort till försäljning, dessa kan dock inte användas i vår e-handel.  


  • Erbjuder ni tvillingrabatt?


Vi är inte anslutna till Tvillingklubben och erbjuder inte någon tvillingrabatt för närvarande. Vid större inköp är ni dock alltid välkomna att ta kontakt med oss för en offertförfrågan!


  • BabySams butiker


BabySam har butiker i Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Linköping och Västerås.   Klicka här för att se den kompletta listan med butiker och kontaktinformation till butikerna: Butiker


  • Vart finns era butiker?


BabySam har fysiska butiker i Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Linköping och Västerås.  Här kan du se en komplett lista med alla våra butiker och dess öppettider:  Butiker


  • Jobba hos BabySam


BabySam växer och söker med jämna mellanrum nya tjänster.  För att göra en spontanansökan, eller se lediga tjänster hos oss, vänligen gå in på vår karriärsida via nedan länk:  Arbeta hos oss! - BabySam AB



  • Problem med rabattkod


Vi erbjuder i vissa fall rabattkoder vid köp.

Vänligen läs noggrant igenom villkoren för användning av rabattkoden.

Vi har ej möjlighet att lägga in rabattkoder i efterhand, utan detta måste registreras i samband med köpet.

Om du har tekniska problem med din rabattkod, vänligen kontakta vår kundtjänst via chatt eller kontaktformulär.  



  • Hur blir jag medlem hos er?


För att bli medlem hos oss behöver du gå in på Mina Sidor på hemsidan, längst uppe i högra hörnet.

Tryck på Bli Medlem och fyll därefter i efterfrågade uppgifter i formuläret. 

Du kan även bli medlem i våra fysiska butiker.