Köpvillkor

www.babysam.se ägs och drivs av BabySam AB.

organisationsnummer 556985–0281

Jägerhorns väg 6

141 75 Kungens Kurva 

info@babysam.se


1. Allmänt

BabySam AB
Organisationsnummer: 556985-0281
Adress: Jägerhorns Väg 6, 141 75 Kungens Kurva
E-postadress: info@babysam.se


Returadress:
Jägerhorns Väg 6
141 75 Kungens Kurva
Att. BabySam


Dessa försäljnings- och leveransvillkor gäller för köp av varor på BabySam.se för leverans i Sverige. Vid förseningar, restorder eller slutsålda varor strävar vi efter att så snabbt som möjligt informera dig om detta och vad vi kan göra i ärendet.


Prisfel
Om ett pris är uppenbart felaktigt och du rimligen borde ha upptäckt detta är vi inte skyldiga att leverera den aktuella produkten till fel pris.

2. Köp och betalning

BabySam.se är öppen dygnet runt, men kan tillfälligt stängas för underhåll. Köp kan endast genomföras när butiken är tillgänglig. För att handla på BabySam.se måste du ha fyllt 18 år och inneha ett giltigt betalkort som vi accepterar. Är du under 18 år krävs vårdnadshavares godkännande eller annan laglig rätt att ingå köpet. Du kan ändra innehållet i din varukorg fram till dess att du bekräftar köpet genom att klicka på "Genomför betalning". Därefter skickas din order till oss. När köpet är genomfört får du en orderbekräftelse som bekräftar att vi mottagit din beställning.​​​​​​​

2.1 Betalningsalternativ och avgifter

Följande betalningsalternativ finns på BabySam.se:

• Swish

• Klarna

• Visa

• Mastercard

• Visa Electron

• Maestro

• Apple Pay

• Google Pay

• American Express

• JCB

• Diners Club

• Resurs Bank


Det tillkommer inga avgifter vid betalning med ovanstående metoder. För att motverka kreditkortsbedrägerier kan du vid kortbetalning bli ombedd att verifiera köpet via BankID. Vi rekommenderar BankID-appen. Vid betalning med Swish undviks denna extra kontroll. Vid misstanke om kortbedrägeri kan BabySam AB kräva betalning via banköverföring.

Reservation av belopp på internationella betalkort

Om du betalar med ett internationellt betalkort reserveras beloppet omedelbart och kvarstår tills:

1. Vi drar beloppet i samband med att varan skickas,
eller
2. Pengarna frigörs enligt överenskommelse med din kortutgivare.


Vid avbokning eller återbetalning varierar tiden för frigöring av reservationen beroende på korttyp:

• Mastercard: Upp till 30 dagar (vanligtvis cirka 10 dagar).

• VISA: 1–3 arbetsdagar.




3. Frakt & leverans

Hos BabySam.se ser vi till att du får ditt paket på bästa och snabbaste sätt. Vid kassan visas de leveransalternativ som gäller för just din beställning.


Vid köp för 499 kr eller mer får du fri frakt (gäller ej hemleverans eller pall). När din order skickas får du en leveransbekräftelse med kollinummer eller spårningslänk via e-post.


När varan lämnat vårt lager övergår ansvaret till fraktbolaget, som ansvarar för leverans inom utsatt tid. Den totala leveranstiden kan bli längre än normalt om transportören orsakar försening. Risken för varan övergår på dig som kund när du hämtar paketet hos ombud eller när det levererats hem till dig

3.1 Leverans från webbshoppen

Leveranstiden för lagervaror är vanligtvis 2–4 arbetsdagar, men se alltid specifik information på produktsidan. Vid längre leveranstid eller försening kontaktar vi dig via e-post efter utlovad leveransdag.


Om leveransen dröjer ber vi dig kontakta oss så undersöker vi saken. BabySam tar inte ansvar för skador som uppstår på grund av förseningar.


Vid större kampanjer kan leveranstiden vara något längre än vanligt. Om någon vara i din order är restnoterad har BabySam rätt att makulera hela ordern när lagersaldot är slut.


Tillgängliga leveransalternativ beror på varans vikt, storlek och leveransadress. Tunga eller extra stora försändelser kan endast levereras med fraktfirma.


3.2 Leveranssätt

Leveransalternativ:


• BabySam butik (Fri frakt över 499 kr. Vid köp under 499 kr kostar det 29 kr).
Vi erbjuder leverans av ditt paket till din närmsta BabySam-butik.


• Leverans till utlämningsställe (39 kr)
Fri frakt erbjuds till Bring-ombud vid köp över 499 kr (postpaket). Du får SMS-avisering med information om var paketet kan hämtas. Paketet måste hämtas inom 7 dagar för att undvika retur till oss.


• Leverans till din ytterdörr (39–49 kr)
Leverans sker hem till din ytterdörr via Bring (49 kr). Du får spårningslänk via mejl eller SMS.


• Hemleverans på pall (499 kr)
För tunga eller stora försändelser (över 35 kg) levereras varan med fraktfirma till trottoarkanten. De bär inte in paketet. Någon måste finnas hemma för att ta emot och kvittera. Leverans sker normalt 2–4 arbetsdagar efter beställning



3.2.1 Hämta i BabySam-butik


Om du vill hämta din beställning i en BabySam-butik som du själv valt får du ett SMS när beställningen är klar för avhämtning. Vid kassan uppger du följande:

• Namn

• Ordernummer

• Paketinformation


Du ombeds hämta ditt paket i den valda BabySam-butiken senast 14 dagar efter att du har fått besked om att paketet är klart för avhämtning.


3.4 Transportskador

Kontrollera alltid din beställning vid mottagandet. Anmäl eventuella transportskador eller saknat gods till oss så snart som möjligt, senast inom 7 dagar. Detta gäller både synliga och dolda skador. Vid synliga skador rekommenderas att du anmäler direkt till chauffören vid leverans.


3.5 Ej uthämtat paket

Om du ångrat dig efter att paketet skickats måste du ändå hämta ut det och sedan skicka tillbaka det till oss. Om paketet inte hämtas ut registreras det som ej uthämtat och du debiteras en avgift på 250 SEK. Avgiften täcker expeditionsavgift, returfrakt och hantering.


Betalningsvillkor är 30 dagar. Vid försenad betalning tillkommer en påminnelseavgift på 50 SEK samt dröjsmålsränta och eventuella inkassokostnader.


3.6 Klicka & Hämta

Du kan välja Klicka & Hämta på BabySam.se, varpå varan plockas i din valda butik och du hämtar den där. Senast nästa arbetsdag efter din beställning får du ett SMS från oss om att dina varor är klara för avhämtning. Om du inte hämtar dina varor inom 14 dagar från det att du mottog SMS:et annulleras din beställning. Vi drar inte pengarna från ditt kort förrän du har hämtat din vara i butiken.


4. Ångerrätt

Du har 14 dagars ångerrätt vid köp i vår webbutik i enlighet med Distansavtalslagen.

Ångerrätten gäller i 14 dagar från den dag du mottagit varan. Inom denna tid måste du meddela oss att du vill ångra ditt köp. Efter att du meddelat oss om ångrat köp har du ytterligare 14 dagar på dig att returnera varan.

Du kan meddela oss via e-post (info@babysam.se) eller använda det standardformulär som bifogas i din orderbekräftelse.

Du kan även lämna tillbaka varan i någon av våra fysiska butiker (se avsnitt 4.1)


  • Returfrakt: Du betalar själv returfrakten och ansvarar för eventuella transportskador.
  • Ej hämtad vara: Du kan inte ångra köpet genom att vägra ta emot varan utan att meddela oss.

Vissa varor omfattas inte av ångerrätten eller kan förlora sin ångerrätt, t.ex. av hygieniska skäl eller om förseglingen är bruten. Se avsnitt 4.1.2 ”Varor som undantas från ångerrätten”.


Utökad returrätt

Vi erbjuder 365 dagars öppet köp från den dag du mottagit varan, under följande villkor:

• Varan ska vara oanvänd och i samma skick som vid mottagandet.

• Originalförpackning, låda och etiketter/märken ska finnas kvar.

• Returen måste vara oss tillhanda inom 3


4.1 Retur

Du kan returnera hela eller delar av din beställning:

• Köp i butik: Måste returneras i fysisk butik.

• Köp online: Kan returneras i butik eller skickas tillbaka till:

BabySam AB
Jägerhorns Väg 6
141 75 Kungens Kurva


Vid retur:

• Förpacka varan ordentligt. Du ansvarar för den tills vi mottagit den.

• Spara postkvitto och spårningsnummer. • Bifoga kopia av orderbekräftelse eller annan köpdokumentation.


Returporto (onlineköp):

• 1–4 kg: 59 kr/kolli

• 5–19 kg: 99 kr/kolli

• 20 kg och uppåt: 199 kr/kolli

• Pall: 499 kr/pall


Alla beställningar skickas med Bring. Returer hanteras via Postnords ombud. Kontakta kundtjänst för returfraktsedel. Vi tar inte emot paket mot efterkrav eller utan leverans.


4.1.1 Återbetalning av köpesumman inom de första 14 dagarna

Vid ångrat köp återbetalas hela beloppet inklusive leveranskostnader (ej extra leveransval utöver standardleverans). Återbetalning sker senast 14 dagar från mottaget meddelande om ånger, med samma betalningsmedel som vid köpet. Vi kan hålla inne återbetalningen tills varan är mottagen eller du visat att den är skickad.


Återbetalning av köpesumman vid utökad ångerrätt
Vid retur inom 365 dagar återbetalas varans pris, men inte fraktkostnader.

Pengarna sätts alltid tillbaka på samma betalningsmedel som användes vid köpet. Återbetalning sker inom 14 dagar från mottagen retur, ofta snabbare. Från det att vi mottar din returorder till dess att du kan se pengarna på ditt konto går det max 14 dagar, men oftast kortare tid.

Om du returnerar varan i butik krediteras alla utestående belopp för returnerade varor till ett kreditkort. Det finns ingen möjlighet till kontant utbetalning

4.1.1.2 Varans skick

Inom de första 14 dagarna kan återbetalningsbeloppet minskas om:

• Varan använts mer än nödvändigt för att fastställa dess egenskaper.

• Varan skadats under tiden du haft den.

• Försegling brutits på varor som omfattas av hygien eller hälsoskyddsskäl.

• Varan använts mer än nödvändigt för att fastställa dess egenskaper.

• Varan skadats under tiden du haft den.

• Försegling brutits på varor som omfattas av hygien eller hälsoskyddsskäl.


Efter 14 dagar måste varan vara i oanvänt skick för att retur ska godkännas.


4.1.2 Varor som undantas från ångranderätten

Av hygieniska skäl gäller ångerrätten inte för varor där förseglingen är bruten, t.ex.:

• Napp och nappflaskor

• Krämer

• Termometrar

• Amningsbrickor

• Annan spädbarnsvårdutrustning



5. Reklamation

Ditt köp omfattas av Konsumentköplagen, vilket innebär att du har tre års reklamationsrätt. Du kan få en felaktig vara reparerad, utbytt, pengarna tillbaka eller prisavdrag, beroende på situationen.


Reklamationen måste vara berättigad, och felet får inte bero på felaktig användning eller skadligt beteende från din sida. Du ska reklamera inom skälig tid efter att felet upptäckts, och vi rekommenderar att du gör det så snart som möjligt, helst inom två månader från felupptäckten.


Vid transportskador ska du undersöka varan direkt vid mottagandet och reklamera omedelbart. Det underlättar handläggningen och styrker att skadan inte är självförvållad.


Reklamation gör du genom att kontakta oss via e-post: info@babysam.se. Ange alltid ditt ordernummer. Du får vidare instruktioner beroende på ärendets karaktär.


När du returnerar varan, beskriv problemet så noggrant som möjligt och bifoga kopia på orderbekräftelse eller annan dokumentation för att vi ska kunna spåra beställningen.


Vid berättigad reklamation ersätter vi dina rimliga fraktkostnader för retur. Om reklamationen inte är berättigad står du själv för alla fraktkostnader, inklusive våra kostnader för att returnera varan efter undersökning.


Vänligen skicka varan i lämplig förpackning och spara postkvitto samt eventuellt spårningsnummer, eftersom du ansvarar för paketet tills vi mottagit det

5.1 Reklamation vid köp i butik

Om du köpt varan i butik, använd kontaktformuläret på vår hemsida för reklamation. Du måste kunna styrka butiksköpet, till exempel med kvitto eller transaktionsbevis.

Om du inte är nöjd med vår hantering kan du vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN), Box 174, 101 23 Stockholm.

Observera att BabySam inte åtar sig att delta i alternativt tvistlösningsförfarande.


6. Trygghetsgaranti barnvagnar och duovagnar

Hos BabySam erbjuder vi trygghetsgaranti på barnvagnar och duovagnar. Det framgår på ditt kvitto om din vara omfattas av trygghetsgaranti. Du kan också se det under ”Mina garantier” på ditt konto

6.1 Vad trygghetsgarantin täcker

Om du tar emot en vara som det är något fel på vill vi att du så snart som möjligt kontaktar oss via vårt kontaktformulär som finns på hemsidan, så hjälper vi dig vidare.

6.1 Vad trygghetsgarantin täcker

6.1.1 Skador som beror på tillverkningsfel och som uppstått vid normal användning.

6.1.2 Garantin följer barnvagnen vid vidareförsäljning, förutsatt att villkoren för garantin uppfylls (se punkt 3).

6.1.3 Garantin gäller i hela landet. På babysam.se kan du se vilka butiker som utför reparationer.

6.2 Vad trygghetsgarantin inte täcker

6.2.1 Skador på grund av åldersförändringar, blekning, formförändringar, rost, mögel, beläggningar eller bristande underhåll.

6.2.2 Skador som inte påverkar funktionen, som exempelvis repor på ytor.

6.2.3 Normalt slitage, inklusive korrosion och rost.

6.2.4 Felaktig montering av tredjepartsdelar som inte är kompatibla med vagnen.

6.2.5 Oavsiktliga eller avsiktliga skador, missbruk eller försummelse.

6.2.6 Felaktig förvaring eller skötsel av produkten.

6.2.7 Om produkten inte används enligt tillverkarens anvisningar.

6.2.8 Skador orsakade av flygbolag eller annan transport – dessa ska du reklamera direkt till transportören.

6.2.9 Konsumentens missnöje med produktens passform, vikt, funktionalitet, färg eller stil.

6.2.10 Om den obligatoriska årliga servicekontrollen inte har utförts

6.3 Krav för att trygghetsgarantin ska gälla

6.3.1 Du måste kunna visa kvitto på att barnvagnen är köpt hos BabySam. Trygghetsgarantin tecknas endast vid köpet och kan inte köpas i efterhand.

6.3.2 Barnvagnen måste ha ett garantiklistermärke. Det sätts på i butiken vid köp. Vid köp online måste du besöka en BabySam-butik inom 60 dagar för att få klistermärket.

6.3.3 Den obligatoriska årliga servicekontrollen måste genomföras. Du får påminnelse via e-post och kan boka service i en butik nära dig.


6.4 Service
Vi kan inte garantera att alla bilder exakt återger produkternas verkliga utseende, vid tvist gäller i första hand leverantörens artikelnummer samt angiven produktbeskrivning. Vi reserverar oss även för eventuella tryckfel på denna hemsida. BabySam förbehåller sig rätten att justera priser och eventuella prisfel.


6.4.1 Garantin gäller endast om vagnen lämnas in för årlig service hos BabySam.

6.4.2 Påminnelse om service skickas via e-post till den adress kopplad till kundkontot.

6.4.3 Servicen ska ske inom en månad från köpedatumet varje år.

6.4.4 Vagnen ska lämnas in i rengjort skick.

6.4.5 Om reparation krävs bokas separat tid för detta.

• 6.4.6 Service inkluderar kontroll och smörjning av funktionsdelar, hjul, bromsar, skador på ram, åtdragning av skruvar, samt kontroll av rost och mögel.


6.5 Reparation


• 6.5.1 Garantireparationer utförs kostnadsfritt och ska vara klara inom 14 arbetsdagar efter mottagandet.

• 6.5.2 Tidsfristen kan förlängas vid behov av reservdelar – du informeras i så fall om förlängningen.

• 6.5.3 BabySam kan förlänga tidsfrister vid force majeure.

• 6.5.4 Reparationer utanför garantin bekostas av kunden efter godkännande av kostnad.

• 6.5.5 Utbytta delar kasseras. Reservdelar kan komma från annan tillverkare om de är tekniskt likvärdiga.

• 6.5.6 Om reparation eller byte är omöjligt kan produkten ersättas med ny eller liknande produkt till pris motsvarande ursprungligt köppris.

• 6.5.7 Vid ersättning gäller fortsatt ursprunglig 5- årig garanti utan förlängning.

• 6.5.8 Ny 5-årig garanti kan inte tecknas på ersättningsprodukten.

• 6.5.9 Lånevagn kan erbjudas under reparation, men samma märke och modell kan inte garanteras. Lånevagnar kan vara utlånade vid tillfället


7. Prismatchning

Vi prismatchar dagligen automatiskt konkurrenters priser för att du alltid ska få bästa möjliga pris hos oss. Om du trots detta hittar en produkt billigare i en annan butik, matchar vi priset under följande villkor:

Prismatchning gäller alla varor i vårt ordinarie sortiment, både online och i butik, förutom kläder och skor. Prismatchning kan inte göras retroaktivt, utan måste begäras innan köpet genomförs.

För att prismatchning ska gälla krävs att produkten finns i lager både hos oss och hos konkurrenten, med möjlighet till direktleverans inom 3 arbetsdagar. Det pris som jämförs ska inkludera frakt på samma villkor. Produkten måste vara exakt samma modell, färg och årsmodell.

Prismatchning gäller för alla typer av erbjudanden, kampanjer och giltiga rabattkoder, men inte vid konkursutförsäljning, personliga rabatter, giveaways eller annonserade kampanjer på begränsat parti där lagersaldo inte kan garanteras Prismatchning gäller inte mot utländska återförsäljare, även om de marknadsför sig via svenska prisjämförelsesidor eller säljer i SEK. Prismatchning kan inte kombineras med andra erbjudanden, rabattkoder eller värdecheckar

7.1 Underlag för prismatchning

Innan du ansöker om prismatchning, kontrollera att:

• Priset är lägre i den andra butiken än hos oss.

• Produkten är identisk med vår (samma märke, typ, färg, modellår och specifikationer).

• Produkten finns i lager hos konkurrenten och kan levereras omedelbart.

• Produkten är ny och inte utställningsexemplar eller liknande.

• Prismatchning gäller inte vid konkursutförsäljning, butikstängningar eller andra fall där garanti eller reklamationsrätt saknas.

• Prismatchning gäller inte personliga rabatter, exempelvis medlemsrabatter eller specialerbjudanden via sociala medier.

7.2 Så gör du för att prismatcha

Maila din förfrågan till info@babysam.se och bifoga följande dokumentation:

• Skärmdump som visar datum, produkt och pris.

• Direktlänk till produkten där du hittat det lägre priset.

• Beräkning av totalpris inklusive frakt, moms och avgifter som visar att produkten är billigare totalt sett.


För dokumentation från fysisk butik:

• Kopia av annons eller liknande som visar produktens pris och giltighetstid.

• Butikens kontaktuppgifter så att vi kan verifiera informationen.



8. Personuppgifter

BabySam behandlar personuppgifter i enlighet med GDPR och svensk dataskyddslagstiftning. Vi anger alltid rättslig grund för behandlingen, såsom avtal, rättslig förpliktelse eller samtycke.

Vi respekterar dina önskemål om sekretess för personuppgifter som du lämnar i vår webbshop och är noga med att skydda och behandla dina uppgifter korrekt enligt gällande regler.

Genom att använda BabySam.se eller beställa varor från vår webbshop accepterar du att vi registrerar och behandlar dina personuppgifter enligt nedan.

Du kan besöka BabySam.se utan att lämna personuppgifter eller identifiera dig. Webbplatsen använder cookies (se mer i avsnittet om cookies), men det innebär inte att personuppgifter automatiskt registreras.

För att kunna handla och leverera varor, nyheter och tjänster behöver vi vissa personuppgifter som du själv lämnar, exempelvis när du:

• Köper varor i vår webbshop

• Anmäler dig till nyhetsbrev

• Deltar i tävlingar

• Skickar förfrågningar, klagomål eller feedback

• Annars lämnar personuppgifter via BabySam.se eller på annat sätt


När du lämnar personuppgifter samtycker du till att BabySam:

• Registrerar de uppgifter du lämnar, såsom namn, adress, telefonnummer, e-postadress med mera

• Registrerar information om dina köp hos oss


BabySam säljer inte dina personuppgifter till tredje part och lagrar inte betalningsinformation som kortnummer eller bankkontonummer. Personuppgifterna sparas i 5 år för att uppfylla bokföringslagen och anonymiseras sedan automatiskt.

Vi samarbetar med andra företag som hanterar data på våra vägnar. Dessa får endast behandla information enligt våra instruktioner och får inte använda uppgifterna för egna ändamål. Våra databehandlare finns inom EU eller i länder med tillräckligt dataskydd.

Syftet med att behandla dina personuppgifter är att kunna leverera varor samt hantera eventuella fel och brister i samband med beställning och leverans.


Du har alltid rätt att:

• Få information om vilka personuppgifter vi har registrerat om dig

• Begära rättelse av felaktiga eller ofullständiga uppgifter

• Få dina personuppgifter överförda till en tredje part

• Begära att dina personuppgifter raderas


Du kan när som helst återkalla ditt samtycke till vår behandling av personuppgifter. Detta påverkar dock inte lagligheten av tidigare behandling baserad på samtycke innan återkallandet.


Den dataansvariga är:

BabySam AB
Jägerhorns Väg 6
141 75 Kungens Kurva
Sverige
Organisationsnummer: 556985-0281

Vi följer svensk dataskyddslagstiftning. Frågor eller kommentarer om vår integritetspolicy eller vår hantering av personuppgifter kan skickas till vår kundtjänst.

Klagomål kan även riktas till:
IMY – Integritetsskyddsmyndigheten
Box 8114, 104 20 Stockholm
imy@imy.se
www.imy.se


9. Tillämplig lag och tvist

Svensk lag gäller för dessa villkor. Eventuella tvister som uppstår med anledning av villkoren ska avgöras av behörig svensk allmän domstol.

Du kan också välja att vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) för att få hjälp med ditt ärende:
ARN
Box 174
101 23 Stockholm

Eller via deras webbplats: https://arn.se/om-arn/anmalan/.

Du kan även använda EU-kommissionens onlineplattform för klagomål: http://ec.europa.eu/odr

BabySam åtar sig inte att delta i alternativ tvistlösning men kommer att fatta beslut från fall till fall.


10. Företagsuppgifter

BabySam AB
Jägerhorns väg 6
141 75 Kungens Kurva
Organisationsnummer: 556985-0281

Kundservice
E-post: info@babysam.se

OBS! Vid garantiärenden, orderavbokningar eller liknande, vänligen använd vårt kontaktformulär på hemsidan.




VERSION: 11-08-2025​​​​​​​