www.BabySam.se ägs och drivs av BabyWorld AB.
Organisationsnummer 556985–0281
Jägerhorns väg 6
141 75 Kungens Kurva
info@babysam.se
BabyWorld AB (BabySam)
Organisationsnummer: 556985-0281
Adress: Jägerhorns Väg 6, 141 75 Kungens Kurva
E-postadress: info@babysam.se
Returadress:
Jägerhorns Väg 6
141 75 Kungens Kurva
Att. BabySam
Dessa försäljnings- och leveransvillkor gäller för köp av varor på BabySam.se för leverans i Sverige. Vid förseningar, restorder eller slutsålda varor strävar vi efter att så snabbt som möjligt informera dig om detta och vad vi kan göra i ärendet.
Prisfel
Om ett pris är uppenbart felaktigt och du rimligen borde ha upptäckt detta är vi inte skyldiga att leverera den aktuella produkten till fel pris.
BabySam.se är öppen dygnet runt, men kan tillfälligt stängas för underhåll. Köp kan endast genomföras när butiken är tillgänglig. För att handla på BabySam.se måste du ha fyllt 18 år och inneha ett giltigt betalkort som vi accepterar. Är du under 18 år krävs vårdnadshavares godkännande eller annan laglig rätt att ingå köpet. Du kan ändra innehållet i din varukorg fram till dess att du bekräftar köpet genom att klicka på "Genomför betalning". Därefter skickas din order till oss. När köpet är genomfört får du en orderbekräftelse som bekräftar att vi mottagit din beställning.
Följande betalningsalternativ finns på BabySam.se:
• Swish
• Klarna
• Visa
• Mastercard
• Visa Electron
• Maestro
• Apple Pay
• Google Pay
• American Express
• JCB
• Diners Club
• Resurs Bank
Det tillkommer inga avgifter vid betalning med ovanstående metoder. För att motverka kreditkortsbedrägerier kan du vid kortbetalning bli ombedd att verifiera köpet via BankID. Vi rekommenderar BankID-appen. Vid betalning med Swish undviks denna extra kontroll. Vid misstanke om kortbedrägeri kan BabySam AB kräva betalning via banköverföring.
Om du betalar med ett internationellt betalkort reserveras beloppet omedelbart och kvarstår tills:
1. Vi drar beloppet i samband med att varan skickas,
eller
2. Pengarna frigörs enligt överenskommelse med din kortutgivare.
Vid avbokning eller återbetalning varierar tiden för frigöring av reservationen beroende på korttyp:
• Mastercard: Upp till 30 dagar (vanligtvis cirka 10 dagar).
• VISA: 1–3 arbetsdagar.
Hos BabySam.se ser vi till att du får ditt paket på bästa och snabbaste sätt. Vid kassan visas de leveransalternativ som gäller för just din beställning.
Vid köp för 499 kr eller mer får du fri frakt (gäller ej hemleverans eller pall). När din order skickas får du en leveransbekräftelse med kollinummer eller spårningslänk via e-post.
När varan lämnat vårt lager övergår ansvaret till fraktbolaget, som ansvarar för leverans inom utsatt tid. Den totala leveranstiden kan bli längre än normalt om transportören orsakar försening. Risken för varan övergår på dig som kund när du hämtar paketet hos ombud eller när det levererats hem till dig
Leveranstiden för lagervaror är vanligtvis 2–4 arbetsdagar, men se alltid specifik information på produktsidan. Vid längre leveranstid eller försening kontaktar vi dig via e-post efter utlovad leveransdag.
Om leveransen dröjer ber vi dig kontakta oss så undersöker vi saken. BabySam tar inte ansvar för skador som uppstår på grund av förseningar.
Vid större kampanjer kan leveranstiden vara något längre än vanligt. Om någon vara i din order är restnoterad har BabySam rätt att makulera hela ordern när lagersaldot är slut.
Tillgängliga leveransalternativ beror på varans vikt, storlek och leveransadress. Tunga eller extra stora försändelser kan endast levereras med fraktfirma.
3.2 Leveranssätt
Leveransalternativ:
• BabySam butik (Fri frakt över 499 kr. Vid köp under 499 kr kostar det 29 kr).
Vi erbjuder leverans av ditt paket till din närmsta BabySam-butik.
• Leverans till utlämningsställe (39 kr)
Fri frakt erbjuds till Bring-ombud vid köp över 499 kr (postpaket). Du får SMS-avisering med information om var paketet kan hämtas. Paketet måste hämtas inom 7 dagar för att undvika retur till oss.
• Leverans till din ytterdörr (39–49 kr)
Leverans sker hem till din ytterdörr via Bring (49 kr). Du får spårningslänk via mejl eller SMS.
• Hemleverans på pall (499 kr)
För tunga eller stora försändelser (över 35 kg) levereras varan med fraktfirma till trottoarkanten. De bär inte in paketet. Någon måste finnas hemma för att ta emot och kvittera. Leverans sker normalt 2–4 arbetsdagar efter beställning
3.2.1 Hämta i BabySam-butik
Om du vill hämta din beställning i en BabySam-butik som du själv valt får du ett SMS när beställningen är klar för avhämtning. Vid kassan uppger du följande:
• Namn
• Ordernummer
• Paketinformation
Du ombeds hämta ditt paket i den valda BabySam-butiken senast 14 dagar efter att du har fått besked om att paketet är klart för avhämtning.
3.4 Transportskador
Kontrollera alltid din beställning vid mottagandet. Anmäl eventuella transportskador eller saknat gods till oss så snart som möjligt, senast inom 7 dagar. Detta gäller både synliga och dolda skador. Vid synliga skador rekommenderas att du anmäler direkt till chauffören vid leverans.
3.5 Ej uthämtat paket
Om du ångrat dig efter att paketet skickats måste du ändå hämta ut det och sedan skicka tillbaka det till oss. Om paketet inte hämtas ut registreras det som ej uthämtat och du debiteras en avgift på 250 SEK. Avgiften täcker expeditionsavgift, returfrakt och hantering.
Betalningsvillkor är 30 dagar. Vid försenad betalning tillkommer en påminnelseavgift på 50 SEK samt dröjsmålsränta och eventuella inkassokostnader.
3.6 Klicka & Hämta
Du kan välja Klicka & Hämta på BabySam.se, varpå varan plockas i din valda butik och du hämtar den där. Senast nästa arbetsdag efter din beställning får du ett SMS från oss om att dina varor är klara för avhämtning. Om du inte hämtar dina varor inom 14 dagar från det att du mottog SMS:et annulleras din beställning. Vi drar inte pengarna från ditt kort förrän du har hämtat din vara i butiken.
Du har 14 dagars ångerrätt vid köp i vår webbutik i enlighet med Distansavtalslagen.
Ångerrätten gäller i 14 dagar från den dag du mottagit varan. Inom denna tid måste du meddela oss att du vill ångra ditt köp. Efter att du meddelat oss om ångrat köp har du ytterligare 14 dagar på dig att returnera varan.
Du kan meddela oss via e-post (info@babysam.se) eller använda det standardformulär som bifogas i din orderbekräftelse.
Du kan även lämna tillbaka varan i någon av våra fysiska butiker (se avsnitt 4.1)
Vissa varor omfattas inte av ångerrätten eller kan förlora sin ångerrätt, t.ex. av hygieniska skäl eller om förseglingen är bruten. Se avsnitt 4.1.2 ”Varor som undantas från ångerrätten”.
Hos BabySam har vi en utökad service där du alltid har 365 dagars fullt öppet köp från den dag du har mottagit varan. Det krävs dock att varan är oanvänd och returneras i samma skick som vid mottagandet. Originalförpackning, låda och etiketter/märken ska finnas kvar.
Därefter måste varan vara BabySam tillhanda inom 365 dagar efter köpet, antingen i en fysisk BabySam-butik eller hos BabySam webbshop.
Du kan returnera hela eller delar av din beställning:
• Köp i butik: Måste returneras i fysisk butik.
• Köp online: Kan returneras i butik eller skickas tillbaka till:
BabySam
Jägerhorns Väg 6
141 75 Kungens Kurva
Vid retur:
• Förpacka varan ordentligt. Du ansvarar för den tills vi mottagit den.
• Spara postkvitto och spårningsnummer. • Bifoga kopia av orderbekräftelse eller annan köpdokumentation.
Returporto (onlineköp):
• 1–4 kg: 59 kr/kolli
• 5–19 kg: 99 kr/kolli
• 20 kg och uppåt: 199 kr/kolli
• Pall: 499 kr/pall
Alla beställningar skickas med Bring. Returer hanteras via Postnords ombud. Kontakta kundtjänst för returfraktsedel. Vi tar inte emot paket mot efterkrav eller utan leverans.
Vid ångrat köp återbetalas hela beloppet inklusive leveranskostnader (ej extra leveransval utöver standardleverans). Återbetalning sker senast 14 dagar från mottaget meddelande om ånger, med samma betalningsmedel som vid köpet. Vi kan hålla inne återbetalningen tills varan är mottagen eller du visat att den är skickad.
Återbetalning av köpesumman vid utökad ångerrätt
Vid retur inom 365 dagar återbetalas varans pris, men inte fraktkostnader.
Pengarna sätts alltid tillbaka på samma betalningsmedel som användes vid köpet. Återbetalning sker inom 14 dagar från mottagen retur, ofta snabbare. Från det att vi mottar din returorder till dess att du kan se pengarna på ditt konto går det max 14 dagar, men oftast kortare tid.
Om du returnerar varan i butik krediteras alla utestående belopp för returnerade varor till ett kreditkort. Det finns ingen möjlighet till kontant utbetalning
Inom de första 14 dagarna kan återbetalningsbeloppet minskas om:
• Varan använts mer än nödvändigt för att fastställa dess egenskaper.
• Varan skadats under tiden du haft den.
• Försegling brutits på varor som omfattas av hygien eller hälsoskyddsskäl.
• Varan använts mer än nödvändigt för att fastställa dess egenskaper.
• Varan skadats under tiden du haft den.
• Försegling brutits på varor som omfattas av hygien eller hälsoskyddsskäl.
Efter 14 dagar måste varan vara i oanvänt skick för att retur ska godkännas.
Av hygieniska skäl gäller ångerrätten inte för varor där förseglingen är bruten, t.ex.:
• Napp och nappflaskor
• Krämer
• Termometrar
• Amningsbrickor
• Annan spädbarnsvårdutrustning
5. Reklamation
När du handlar hos BabySam har du alltid tre års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen. Som konsument har du rätt att reklamera ett fel på en vara oavsett om felet är dolt eller synligt. Fel på varan, felleverans eller transportskada ska reklameras inom skälig tid från det att felet upptäcktes. Om reklamationen görs inom två månader från köpet eller leveransen anses det alltid vara inom skälig tid.
För att vi ska kunna handlägga ett reklamationsärende behöver vi ett underlag som tydligt visar felet, till exempel en bild eller video. Vi behöver även ditt ordernummer, en orderbekräftelse eller ett kvitto. Om produkten har ett serienummer ska även detta inkluderas.
När vi har mottagit den vara som du vill reklamera tar vi ställning till om det rör sig om ett fel på varan. Spara emballaget för att underlätta hanteringen. Om det visar sig vara ett fel ersätter vi dig så snart som möjligt, dock senast inom 30 dagar från det att vi mottagit varan. BabySam står för kostnaden för returfrakten vid gällande reklamationsrätt.
Om du har mottagit en felaktig vara köpt på www.babysam.se ber vi dig att reklamera via vår hemsida. Tryck på den runda lila “Hjälp”-knappen nere i högra hörnet och välj att mejla oss – så hjälper vi dig vidare. Om du har ett registrerat köp kopplat till ditt konto kan du också logga in på Mina Sidor, gå till Mina Köp, välja den produkt du vill reklamera och trycka på “Gör en reklamation” för att göra din reklamation direkt där.
Om du har köpt din vara i butik ska du kontakta den butik där du genomförde köpet via e-post. Du behöver kunna styrka att du köpt varan i butik, till exempel genom kvitto, transaktion eller liknande. Du hittar kontaktuppgifter till butiken under "Hitta butik".
Om du inte är nöjd kan du vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN), Box 174, 101 23 Stockholm, med ditt ärende.
Observera att BabySam inte åtar sig att delta i alternativt tvistlösningsförfarande.
7. Prismatchning
Vi prismatchar automatiskt våra konkurrenters priser varje dag för att du alltid ska få bästa möjliga pris hos oss. Om du ändå hittar en vara billigare hos en annan återförsäljare, matchar vi priset enligt följande villkor:
Prismatchning gäller alla produkter i vårt ordinarie sortiment, både online och i butik, med undantag för kläder och skor. Prismatchning måste begäras innan köpet genomförs och kan inte göras retroaktivt.
För att prismatchning ska beviljas krävs att produkten finns i lager hos både oss och konkurrenten, med möjlighet till leverans inom tre arbetsdagar. Jämförelsepriset ska inkludera fraktkostnad på samma villkor. Produkten måste vara identisk – samma modell, färg och årsmodell.
Prismatchning gäller även vid erbjudanden, kampanjer och giltiga rabattkoder, men inte vid konkursutförsäljningar, personliga rabatter, giveaways eller kampanjer på begränsade partier där lagersaldo inte kan garanteras. Den gäller inte heller mot utländska återförsäljare, även om de marknadsför sig på svenska prisjämförelsesidor eller säljer i SEK.
Prismatchning kan inte kombineras med andra erbjudanden, rabattkoder eller värdecheckar.
Innan du ansöker om prismatchning, kontrollera att:
• Priset är lägre i den andra butiken än hos oss.
• Produkten är identisk med vår (samma märke, typ, färg, modellår och specifikationer).
• Produkten finns i lager hos konkurrenten och kan levereras omedelbart.
• Produkten är ny och inte utställningsexemplar eller liknande.
• Prismatchning gäller inte vid konkursutförsäljning, butikstängningar eller andra fall där garanti eller reklamationsrätt saknas.
• Prismatchning gäller inte personliga rabatter, exempelvis medlemsrabatter eller specialerbjudanden via sociala medier.
Maila din förfrågan till info@babysam.se och bifoga följande dokumentation:
• Skärmdump som visar datum, produkt och pris.
• Direktlänk till produkten där du hittat det lägre priset.
• Beräkning av totalpris inklusive frakt, moms och avgifter som visar att produkten är billigare totalt sett.
För dokumentation från fysisk butik:
• Kopia av annons eller liknande som visar produktens pris och giltighetstid.
• Butikens kontaktuppgifter så att vi kan verifiera informationen.
8. Personuppgifter
BabySam behandlar personuppgifter i enlighet med GDPR och svensk dataskyddslagstiftning. Vi anger alltid rättslig grund för behandlingen, såsom avtal, rättslig förpliktelse eller samtycke.
Vi respekterar dina önskemål om sekretess för personuppgifter som du lämnar i vår webbshop och är noga med att skydda och behandla dina uppgifter korrekt enligt gällande regler.
Genom att använda BabySam.se eller beställa varor från vår webbshop accepterar du att vi registrerar och behandlar dina personuppgifter enligt nedan.
Du kan besöka BabySam.se utan att lämna personuppgifter eller identifiera dig. Webbplatsen använder cookies (se mer i avsnittet om cookies), men det innebär inte att personuppgifter automatiskt registreras.
För att kunna handla och leverera varor, nyheter och tjänster behöver vi vissa personuppgifter som du själv lämnar, exempelvis när du:
• Köper varor i vår webbshop
• Anmäler dig till nyhetsbrev
• Deltar i tävlingar
• Skickar förfrågningar, klagomål eller feedback
• Annars lämnar personuppgifter via BabySam.se eller på annat sätt
När du lämnar personuppgifter samtycker du till att BabySam:
• Registrerar de uppgifter du lämnar, såsom namn, adress, telefonnummer, e-postadress med mera
• Registrerar information om dina köp hos oss
BabySam säljer inte dina personuppgifter till tredje part och lagrar inte betalningsinformation som kortnummer eller bankkontonummer. Personuppgifterna sparas i 5 år för att uppfylla bokföringslagen och anonymiseras sedan automatiskt.
Vi samarbetar med andra företag som hanterar data på våra vägnar. Dessa får endast behandla information enligt våra instruktioner och får inte använda uppgifterna för egna ändamål. Våra databehandlare finns inom EU eller i länder med tillräckligt dataskydd.
Syftet med att behandla dina personuppgifter är att kunna leverera varor samt hantera eventuella fel och brister i samband med beställning och leverans.
Du har alltid rätt att:
• Få information om vilka personuppgifter vi har registrerat om dig
• Begära rättelse av felaktiga eller ofullständiga uppgifter
• Få dina personuppgifter överförda till en tredje part
• Begära att dina personuppgifter raderas
Du kan när som helst återkalla ditt samtycke till vår behandling av personuppgifter. Detta påverkar dock inte lagligheten av tidigare behandling baserad på samtycke innan återkallandet.
Den dataansvariga är:
BabySam AB
Jägerhorns Väg 6
141 75 Kungens Kurva
Sverige
Organisationsnummer: 556985-0281
Vi följer svensk dataskyddslagstiftning. Frågor eller kommentarer om vår integritetspolicy eller vår hantering av personuppgifter kan skickas till vår kundtjänst.
Klagomål kan även riktas till:
IMY – Integritetsskyddsmyndigheten
Box 8114, 104 20 Stockholm
imy@imy.se
www.imy.se
9. Tillämplig lag och tvist
Svensk lag gäller för dessa villkor. Eventuella tvister som uppstår med anledning av villkoren ska avgöras av behörig svensk allmän domstol.
Du kan också välja att vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) för att få hjälp med ditt ärende:
ARN
Box 174
101 23 Stockholm
Eller via deras webbplats: https://arn.se/om-arn/anmalan/.
Du kan även använda EU-kommissionens onlineplattform för klagomål: http://ec.europa.eu/odr
BabySam åtar sig inte att delta i alternativ tvistlösning men kommer att fatta beslut från fall till fall.
10. Företagsuppgifter
BabyWorld AB (BabySam)
Jägerhorns väg 6
141 75 Kungens Kurva
Organisationsnummer: 556985-0281
Kundservice
E-post: info@babysam.se
VERSION: 11-08-2025